Op donderdag reikte de stad voor de derde keer al de prijzen van de economie uit. Elk jaar zet de stad zo een starter, retailer of horeca-zaak én het bedrijf van het jaar in de bloemetjes. We doen dat om drie redenen: ondernemers in deze moeilijk tijden een hart onder de riem steken, Sint-Niklazenaars en mensen daarbuiten duidelijk te maken dat er wel degelijk innovatieve, creatieve en groeiende bedrijven zijn in Sint-Niklaas en tenslotte andere ondernemers te prikkelen om ook bij ons hun ding te komen doen.

De winnaars op een rijtje!
Burgers en bedrijven konden hun nominaties insturen. Een jury bestaande uit belangenorganisaties (zoals Unizo, Voka en Horeca Vlaanderen), de financiële sector en de stadsadministratie beoordeelden de nominaties op vijf criteria: duurzame bedrijfsvoering, innovatie en creativiteit, positieve en actieve positionering als Sint-Niklaas bedrijf, actieve deelname aan het socio-economisch leven in de stad en innovatief en duurzaam personeelsbeleid. Dat leverde mooie winnaars op in de afgelopen jaren en ook dit jaar was het weer prijs!
Na ‘Soep en Zoet’ (2014), ‘Vavato’ en ‘Alterna’ (2015) was nu ‘Brainfreeze Coffee and Comics’ de starter van het jaar. Brainfreeze is een voorbeeld van een belevingswinkel: koffie, strips, boardgames. Binnenwaaien om te snuisteren tussen comics, poppetjes of board games of een koffie te drinken de sofa met vrienden. Het kan. Het trekt alle registers open om nieuwe niches van klanten aan te trekken die ook nog eens van ver willen komen.
Ook de vorige winnaars slagen zeer goed in hun opzet. Allen hebben ze extra personeel aangetrokken in de afgelopen jaren en zijn ze gegroeid in aanbod. Allen zijn ze ook actief bij evenementen in Sint-Niklaas of zetten ze Sint-Niklaas in de kijker.

Steven en Tabitha van Brainfreeze Coffee and Comics tussen de burgemeester, Lieven Dehandschutter en uw dienaar.
In 2014 werd Foubert Ijs retailer van het jaar en Mister Men in 2015. Dit jaar werd het De Ruyte Kappers. De Ruyte Kappers turnen het kappersbezoek om van een ‘functioneel bezoek’ naar een belevenis met drankje, hapje, workshop of muziekconcertje. Een totaalbeleving in een zeer aangename omgeving. Ook kappers moeten mee op de belevingstrend.
Ondertussen heeft Foubert een grondige uitbreiding gehad met Blent, Foubert Antwerpen, meer ijskarren etc. Mister Men bouwt ondertussen verder op hun fundamenten om nieuwe producten aan de man te brengen in een cool omgeving. Drankje erbij en in de zetel.
De bedrijven van het jaar zijn stuk voor stuk kanjers. SBE in 2014 werkt ondertussen met meer dan 100 mensen waarvan 85 ingenieurs en landen het ene na het andere mega-project. Van Hoecke NV (winnaar 2015) won in het afgelopen jaar de ene na de andere award in binnen- en buitenland, meestal omwille van het innovatieve karakter van hun producten.
Dit jaar won King George. Zelf al veelvoudig gelauwerd in het buitenland. Drie jaar geleden zat het ‘Mad creative agency’ nog in een mini-kantoor in de Kokkelbeekstraat met 5 à 6 personen. Dit jaar met 22 personen al in het voormalige jeugdhuis Kompas in de Driekoningenstraat. 1000 vierkante meter hebben ze omgebouwd tot kantoor, showroom, evenhall en lunchcafé met zonneterras. Een mooie investering in onze stad!
Dé winnaar: onze stad
Het is leuk dat onze ondernemers niet alleen uit eigen stad maar ook daarbuiten erkenning krijgen. Twee van onze winnaars stonden in de Standaard van 15/10 als voorbeeld van de levende showroom (King George café en De Ruyte Kappers).
Maar onze stad heeft veel meer ondernemers die creatief en ondernemend zijn. Uiteindelijk stel ik vast dat ondanks de harde tijden, er nog steeds ondernemers zijn die durven. Dat kleurt ook onze stad mee en geeft ook onze stad een gezicht.
Een ondernemersvriendelijke stad zijn of worden vergt heel wat inspanningen van de stad. En die doen we nu ook met een volledig gestarte dienst economie (inclusief horecacoach en centrummanager), een centrummanagement in volle transformatie en een digitaal ondernemersloket tegen eind 2017. Maar om ondernemersvriendelijk te zijn heb je ook ondernemers nodig die willen investeren in de stad. En daarom aan alle ondernemers: dank je wel!
Onderaan, mijn laudatio’s van donderdagavond.
Laudatio
De prijzenkast was aan uitbreiding toe en dus werd een nieuwe locatie gezocht, en gevonden in het voormalig jeugdhuis Kompas in de Driekoningenstraat, ooit gebouwd als tapijtenfabriek. De transformatie van het 1.000 m² grote complex gebeurde helemaal zoals we van hen konden verwachten. ‘The Mad Creative Agency’ zoals het zich internationaal graag laat aanspreken, combineert eigentijdse kantoren met top notch design vergaderzalen, een conceptstore met designspullen en dito meubels, een lunchcafé met zonneterras en een evenementenhal. Een voorbeeld van geslaagde stadskernrenovatie zoals we er in deze stad graag meer willen zien verschijnen.